Dajcie mi narzędzia! WOOP wspiera Świadomego Rodzica

Zapraszam Was do serii Narzędzia Świadomego Rodzica.

Dziś opowiem Wam o WOOP (ang. Wish-Outcome-Obstacle-Planning; pl. Wyobrażenie Celu-Oczekiwana Korzyść-Ograniczenie-Plan) autorstwa psycholożki Gabrielle Oettingen. WOOP to narzędzie, które pozwala dokonać zmian w wielu obszarach życia, w tym rodzicielstwie. Działanie WOOP jest potwierdzone naukowo, sama stosuję je niemal codziennie.

WOOP składa się aż z 4 etapów, a mimo to zabiera nie więcej niż 10 minut dziennie. Przykład:

1) W – Wyobrażony Cel (życzenie) – Twój spokój w sytuacji, gdy normlanie krzyczałbyś/abyś na dziecko.

2) O – Oczekiwana Korzyść – tu wyobrażasz sobie, jak dobrze będziesz się czuć jako rodzic, gdy zamiast reagować impulsywnie jak zwykle, zareagujesz ze spokojem, empatią i szacunkiem. Na tym etapie wyobrażasz sobie jak najwięcej korzyści Twojej zmiany.

3) O – Ograniczenie – pomyśl, co może zniweczyć to, co planujesz np. zmęczenie po pracy, uwaga skierowana gdzie indziej (np. smartphone), zachowanie Twojego dziecka bardziej ‘niezwykłe’ niż się spodziewasz.

4) P – plan – bardzo ważny etap, najważniejszy! Tu planujesz, a wręcz przeżywasz swoje reakcje na wszelkie ograniczenia, które przyszły Ci na myśl w etapie O. Oto proponowane antidotum: zmęczenie po pracy czy głód– włączasz uważność na swój stan poprzez uświadomienie sobie, że to nie tyle zachowanie dziecka wywołuje Twoje automatyczne reakcje (krzyk), tylko Twój stan fizjologiczny. Już samo uświadomienie sobie tego włącza myślenie racjonalne i nie pozwala uprowadzić się emocjom; zachowanie Twojego dziecka bardziej ‘niezwykłe’ – bierzesz wdech i wydech do i od serca, jakby to ono było płucami. Już sam oddech, a nawet kilka pomoże Ci zatrzymać automatyczną reakcję. Jeśli oddech nie pomoże, zdecyduj, że opuścisz sytuację (jeśli nie zagraża zdrowiu/życiu dziecka i innych), pozwól emocjom opaść i dopiero wtedy na spokojnie skomunikuj się z dzieckiem.

WOOP to ćwiczenie, które możesz wykonywać codziennie. Zabiera około 5-10 minut, a efekty widoczne są już nawet od pierwszego dnia.

Dlaczego działa? Nasz mózg ‘nie widzi’ różnicy między zdarzeniami realnymi, a tymi, które przeżywasz w swojej wyobraźni. Dobrze wykonany etap P (plan) pozwala neuronom formować w mózgu nowe obwody neuronalne – takie ścieżki zachowań. Kolejnym razem więc, gdy spotka Cię coś, co zawsze wyprowadzało Cię z równowagi, zanurzałeś/łaś się w trudnych emocjach i działałeś jak automat, masz do wyboru inne rozwiązanie. Im częściej będziesz z niego korzystał/a, tym nowy wzorzec będzie bardziej dostępny, a stary zacznie zanikać.

WOOP jest narzędziem dostępnym dla każdego, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej – zapraszam.

Foto: Unsplash, Kristin Brown

Dodaj komentarz